Månadens fotograf
maj 2024
Tommy Säfström

Blev medlem i fotoklubben antingen senhösten 1978 eller tidigt 1979, minns inte exakt. Höll i ordförandeklubban ett år i det tidiga 80-talet och hängde sedan med till 1989. Gick åter med i klubben 2019/2020. Bosatt i Vänge ca 12 km utanför Uppsala. Själ å Hjärta kvar i hembygden och vistas i vårt hus som ligger i (Gagnefs) Gråda så ofta vi får möjlighet.  Fotointresset började ta fart runt 1977
då jag och Janne Forsmark, känd medlem sen länge, umgicks rätt mycket vid den här tiden och jag lät mig inspireras av hans bilder.
Jag och några till i klubben (det var nog Jan F. och Ragnar N.) var de som tog initiativet till den allra första Fotoklubbs-almanackan som togs fram inför 1981. Idén föddes under tidig höst 1980 och sen
rullade det på.

En Ricoh kompaktkamera med ”Leica M stuk” inhandlades på Clas Ohlsson, en trevlig liten kamera! Kom sedan i kontakt med min gamla folkskollärare, tillika granne, Harald Theodorsson och fick överta hans gamla Agfa Ambisilette systemkamera med 3 st gluggar, 35, 90 o. 135 mm. Några svartvita egenframkallade rullar från den sen var det hela igång. En Nikkormat FT3 med ett par gluggar fick ersätta Agfan. Ägde senare och provade den större delen av Nikons analoga kameror inkl. proffsversionena. Den analoga serien avslutades med min absoluta favorit Nikon FM2 N med MD12-motorn plus en F100 (semiproffskamera). Ragnar Nyberg en inte helt okänd medlem i klubben hade vänligheten att under de tidiga åren låna ut sitt fina mörkrum till mig. Ett stort tack för detta Ragnar då det betydde väldigt mycket för mitt fotointresse.

Började frilansa lite smått med pressfoto till våra lokaltidningar
i Dalom. Tog senare på mig en del helg och semestervikariat åt
Foto Dalmas i Falun under mitten av 80-talet. Våren 1989 ringde Leif Forslund på ”Dalmas” och erbjöd mig en tjänst som pressfotograf som jag nappade på och blev kvar till december samma år då jag av familjeskäl blev tvungen att sluta. En väldigt lärorik och spännade tid blev det i alla fall. Registrerade nåt år innan detta egen fotofirma då jag frilansade parallellt med min ordinarie tjänst som drifttekniker på Luftfartsverket (sedermera Swedavia) på Arlanda Flygplats. Huvudsaklig uppdragsgivare var Luftfartsverket med en hel del olika uppdrag. Interna och externa press och informationsbilder och dokumentationer av olika pågående byggnationer. Inklusive åtskilliga flygfotouppdrag i samband med det så kallade Arlanda Projekt 2002-bygget vilket innefattade bygget av Arlandas Bana 3 samt nytt Trafikledningstorn och bygget av Pir F-terminalen. Började med en högvingad Cessna Skyhawk II som flyg vilket senare byttes mot den mycket smidigare Bell-helikoptern där man tog bort bakre sidodörren och hade fritt spelrum. De sista aktiva åren innan ett långt uppehåll med fotandet kom ju det digitala in i bilden och valet då föll på Fuji/Nikonhybriderna Fuji Finepix S1 och sist uppföljaren till denna modell, S2. Det som kommit mig att ligga allra varmast om hjärtat när det gäller fotografering blev med tiden oarrangerade press / reportagebilder och helst då i svart-vitt samt i viss mån även dokumentationsfoto. Göran Look, också en känd medlem i klubben, lyckades för ett tiotal år sedan få igång mitt fotointresse igen.
Fotar nu för tiden sporadiskt när andan faller på och använder för det mesta en mycket trevlig och vettig Fuji X30 kompaktkamera.
Äger även en Nikon D750 med ett antal gluggar som plockas fram lite då och då.