Rapport från septembermötet

En resa till USA – med björnmöten och storslagen natur

Vem har inte hört talas om Yellowstone, världens kanske mest kända nationalpark, belägen i Wyoming i västra USA.
Dit åkte fotoklubbmedlemmen Bagg Börje Ljungberg i maj i år, på ett tre veckor långt besök där han förutom att spana på djur och natur också hälsade på släktingar. Och vid Fotoklubbens möte den 18 september, berättade Bagg Börje om sina upplevelser.
– Vi besökte flera olika nationalparker bland andra Zion Canyon och Bryce Canyon i södra Utah mot Arizona. Där hade vi också turen att se brunbjörn, svartbjörn och grizzly.
De olika björnarna fanns förstås fotograferade och en annan mäktig upplevelse var när man besökte Teton National Park, söder om Yellowstone. Där såg man den 4100 meter höga bergstoppen Grand Teton. Ett mycket intressant föredrag som uppskattades av det 30-tal medlemmar som deltog i mötet.
Förutom bildvisningen genomfördes två tävlingar med tema moln och tema fritt.
//Lars-Gunnar Larsson

Några bilder från USA.