majmötet

Onsdagens månadsmöte, som var det sista inför sommaren, samlade 27 kvinnor och män i Aktivitetshuset. Ordförande Urban Jansson berättade att klubben fått stipendium från Sparbanksstiftelsen på 15.000:- för kulturella insatser i kommunen under klubbens 50 år. Beskedet mottogs med glädje!

Peter Lindholm efterlyste foton (gamla och nya) från Mockfjärd för hembygdsföreningens räkning. Man vill skapa ett bildarkiv över bygden.

Därefter visade Peter Reichel hur man kan förbättra gamla digitaliserade smalfilmer med hjälp av AI. En tids- och tålamodskrävande uppgift, men som ger ett positivt resultat för den som verkligen vill och har tekniska resurser.

Efter fikastunden hölls som vanligt två bildtävlingar. På tema ”Feminint” segrade Ragnar Nyberg och som god tvåa kom
Peter Reichel.

I klassen med fritt tema segrade Urban Jansson med en vådlig rallykrasch. Kent Strömvall och Ingvar Åslunds bilder kom på delad andra plats.

Under sommaren inbjuds klubben till någon trevlig fotoutflykt och 17e augusti blir det femtioårsfest på Rältagården.

Nästa månadsmöte hålls den 21 augusti och då är bildtemat ”Gatufoto” utöver klassen med fritt tema. Dessutom erbjuds medlemmar att visa sina sommarbilder under max 15 minuter.
//Rune Andréasson

Närvarobildstävlingarna